poniedziałek, 16 marca 2015

Porozmawiajmy o Beacie Tyszkiewicz

W czwartek – 19 marca 2015 o godz. 11.00 zapraszamy do Czytelni Biblioteki Głównej przy ul. E. Zegadłowicza 2 na kolejne spotkanie z cyklu Biblioteka Seniorom. Tym razem Znaną i niezapomnianą będzie Beata Tyszkiewicz, polska aktorka filmowa i telewizyjna, w latach 1994–1998 prezes Fundacji Kultury Polskiej. Obecnie pełni funkcję przewodniczącej rady Fundacji Dzieciom „Zdążyć z Pomocą". Nie jest to spotkanie z Beatą Tyszkiewicz, lecz o niej. Będzie jednak ciekawie i sympatycznie. Przy kawie przypomnimy najciekawsze fakty z życia artystki, obejrzymy wiele zdjęć z lat jej młodości, pracy w teatrze i filmie, przedstawimy niektóre z licznych ról aktorki.

Beata Tyszkiewicz debiutowała w ekranizacji Zemsty w reżyserii Antoniego Bohdziewicza, wcielając się w postać Klary. Sama mówi o sobie:
Nie miałam planów na przyszłość. To tak, jakbym wierzyła, że moje życie się ułoży. Wydaje mi się, że jeśli człowiek się pakuje i odchodzi – mimo że to jest nierozsądne, bo traci mieszkanie – to zyskuje jednak swobodę, wolność i prawo decydowania o sobie. Jak się wierzy w siebie, to z reguły jakoś się wszystko układa. Wiele razy po to, by być sobie wierną, zaufałam swojej intuicji, choć wydawało się to nierozsądne. Nigdy się niczego nie bałam, szłam va banque. Można mi wszystko zabrać, a ja mogę jutro zacząć życie od nowa.
Jacek Tabęcki w „Iluzjonie" nr 1-2 z 1989 roku napisał:
Beata posiadła dar będący udziałem tylko nielicznych wielkich gwiazd i zarazem wybitnych aktorek – jak Romy Schneider, Annie Girardot, Faye Dunaway – dar nasycenia sobą taśmy, tworzenia atmosfery szczególnie intymnej, oddziaływania na widza wprost, bez pośrednictwa ekranowego partnera. Każdy gest takiej aktorki jest nieskończenie prawdziwy, żadne słowo nie jest puste. A kreowane przez nią postaci to marzenie każdego mężczyzny: są doświadczone, sprawiedliwe w ocenach, ale zdolne do wybaczania, łączą kobiecą delikatność z dojrzałym erotyzmem, a odkrywanie ich tajemnic jest równie pasjonujące, jak lektura powieści kryminalnej...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz