Zapraszamy na koncert w ramach XIV Festiwalu Sosnowieckie Dni
Muzyki Znanej i Nieznanej w wykonaniu Trifolium. Koncert odbędzie się w Pałacu Dietla, ul. Żeromskiego 2A dnia 10 kwietnia o godzinie 19:00.
Bilety w cenie 15zł.
Zespół Trifolium w składzie:
Anastasija Arbuzova - sopran, sopiłka ukraińska
Boshena Korchynska- sopiłka
Krzysztof Firlus- - viola da gamba, kontrabas
Marek Toporowski - klawikord, klawesyn, fortepian
W programie: Stanisław Sylwester Szarzyński, Marco Uccellini, Alfonso Ferrabosco , Bernardo Storace Antoni Milwid, Nicolas Chédeville , Antonio Vivaldi
TRIFOLIUM to wyjątkowy,
transgraniczny polsko-ukraiński projekt muzyczny. Jedyne w swoim
rodzaju połączenie ukraińskiej odmiany fletu prostego (sopiłki), śpiewu i
klawesynu, do którego czasem dołącza viola da gamba.
Repertuar zespołu składa się przede wszystkim z utworów muzyki XVII i XVIII wieku, ze szczególnym uwzględnieniem dawnej muzyki I Rzeczpospolitej, muzycy eksperymentują również chętnie w stylu classical-crossover, uzupełniając program m.in. o opracowania ukraińskich pieśni ludowych i muzykę współczesną.
Repertuar zespołu składa się przede wszystkim z utworów muzyki XVII i XVIII wieku, ze szczególnym uwzględnieniem dawnej muzyki I Rzeczpospolitej, muzycy eksperymentują również chętnie w stylu classical-crossover, uzupełniając program m.in. o opracowania ukraińskich pieśni ludowych i muzykę współczesną.
(Na zdjęciu Boshena Korchynska)
Anastasija Arbuzova,
sopranistka oraz artystka grająca na sopiłce ukraińskiej. Ukończyła
lwowską Akademię Muzyczną w klasach najwybitniejszej współczesnej
ukraińskiej sopiłkarki – BoshenyKorchynskiej oraz w klasie dyrygentury
chóralnej. Występuje regularnie z czołowym ukraińskim chórem kameralnym A
capella Leopolis, który propaguje historycznie wykonawstwo muzyki
dawnej na terenie Ukrainy. Laureatka międzynarodowych konkursów
muzycznych (I nagroda na III Międzynarodowym Konkursie Wykonawców na
Ukraińskich Instrumentach Ludowych w Charkowie w 2004 oraz I nagroda na
VII Międzynarodowym Konkursie „Sribnyjdzwin” w Użhorodzie w 2006). W
semestrze letnim 2011/12 przebywała w Katowicach jako stypendystka
programu Gaude Polonia pod opieką autorską Marka Toporowskiego (muzyka
dawna) i Macieja Bartczaka (śpiew solowy), zaś w semestrze zimowym
2012/13 jako stypendystka Lion’s Club Barbórka Katowice.
Boshena Korchynska,
jest jedną z najciekawszych postaci współczesnego wykonawstwa muzycznego
na Ukrainie. Urodzona we Lwowie, córka Myrosława Korczyńskiego,
prekursora sztuki gry na artystycznej sopiłce. Uważana za jedną z
najwybitniejszych wirtuozek tego instrumentu. Współpracuje z wieloma
zespołami i solistami, publikuje artykuły i tłumaczenia prac
specjalistycznych dotyczących problematyki gry na sopiłce, flecie
prostym i dawnych praktyk wykonawczych. Ukończyła lwowską Akademię
Muzyczną w klasie swojego ojca, a następnie odbyła staż przy Katedrze
Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Kijowie. Laureatka wielu konkursów
gry na instrumentach ludowych, m.in. Konkursu Gry na Ukraińskich
Instrumentach Ludowych w Charkowie (1998, I nagroda). Uczy gry na
sopiłce we Lwowskiej Państwowej Średniej Szkole Muzycznej, wykłada
również we Lwowskiej Akademii Muzycznej im. Łysenki. Od kilku lat
współpracuje z Markiem Toporowskim i Concerto Polacco – m.in. w
projekcie łączącym muzykę barokową ze współczesnymi kompozycjami
opartymi na tematach ludowych.
Krzysztof Firlus, z powodzeniem łączy karierę solisty – kontrabasisty i wirtuoza gry na violi da gamba. Wykłada grę kontrabasową w Akademii Muzycznej w Krakowie, jest również zastępcą koncertmistrza grupy kontrabasów Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Jako kameralista współpracuje z Kwartetem Śląskim (nagranie płyty Tansman - od tria do oktetu, 2010 r.), z zespołem muzyki dawnej „Concerto Polacco” oraz z kwartetem kontrabasowym „Ace of Bass”, z Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą Kameralną AUKSO czy Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Jako muzyk grający na violi da gamba jest członkiem zespołu muzyki dawnej Extempore oraz consortu viol Gambasada. Studia ukończył w katowickiej Akademii Muzycznej (kontrabas pod kierunkiem Jana Kotuli – 2007, viola da gamba pod kierunkiem wybitnego angielskiego gambisty Marka Caudle – 2011). Jest laureatem 6 konkursów kontrabasowych. W 2009 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”.
Krzysztof Firlus, z powodzeniem łączy karierę solisty – kontrabasisty i wirtuoza gry na violi da gamba. Wykłada grę kontrabasową w Akademii Muzycznej w Krakowie, jest również zastępcą koncertmistrza grupy kontrabasów Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Jako kameralista współpracuje z Kwartetem Śląskim (nagranie płyty Tansman - od tria do oktetu, 2010 r.), z zespołem muzyki dawnej „Concerto Polacco” oraz z kwartetem kontrabasowym „Ace of Bass”, z Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą Kameralną AUKSO czy Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej. Jako muzyk grający na violi da gamba jest członkiem zespołu muzyki dawnej Extempore oraz consortu viol Gambasada. Studia ukończył w katowickiej Akademii Muzycznej (kontrabas pod kierunkiem Jana Kotuli – 2007, viola da gamba pod kierunkiem wybitnego angielskiego gambisty Marka Caudle – 2011). Jest laureatem 6 konkursów kontrabasowych. W 2009 roku otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”.
Marek Toporowski, harmonijnie łączy w swojej działalności różne, często pozornie odległe obszary muzyki. Jest solistą – klawesynistą i organistą. Zainteresowania klawiszowe wciąż poszerza o nowe obszary - koncerty na klawikordzie, historycznych fortepianach... Ostatnio interesuje się również możliwościami klawiszowych analogowych instrumentów elektronicznych. Ceniony kameralista i dyrygent; twórca pionierskiego zespołu Concerto Polacco. Studiował w Polsce, Francji, Niemczech i Holandii. Laureat I nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Klawesynowego im. Wandy Landowskiej w Krakowie (1985). Wiele utworów muzyki staropolskiej zostało po raz pierwszy wykonanych bądź nagranych pod jego batutą. Koncertuje w Polsce i za granicą, dokonał kilkunastu nagrań płytowych w Polsce, Niemczech i we Francji. Jako profesor prowadzi klasy klawesynu i historycznych praktyk wykonawczych w Akademii Muzycznej w Katowicach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz