piątek, 14 marca 2014

Warsztaty fotograficzne - mokry kolodion

http://zaglebienews.blogspot.com/2014/03/warsztaty-fotograficzne-mokry-kolodion.html
Miejski Dom Kultury "Kazimierz" zaprasza wszystkich bardzo serdecznie na warsztaty fotograficzne poświęcone technice szlachetnej - mokry kolodion. Spotkanie będzie miało charakter pokazu, w trakcie którego zobaczymy przebieg całego procesu.
Data: 22.03.2014 r. (sobota) godz. 10.00
Prowadzący: Mirosław Miranowicz
Miejsce: Miejski Dom Kultury "Kazimierz"
Koszt warsztatów to 20 zł.
Za dodatkową opłatą 30 zł., cztery osoby będą mogły wykonać swój portret w tej technice.

Proszę o wcześniejszy kontakt pod numerem tel. 513 439 466 w celu potwierdzenia wolnych miejsc.
Płatność do 17.03.2014 na konto:
Miejski Dom Kultury "Kazimierz"
ul. Główna 19
41-215 Sosnowiec
Nr konta bankowego:
Bank: ING Bank Śląski
11 1050 1360 1000 0023 1060 4869

Mokra płyta kolodionowa
W 1851r. Frederick Scott Archer określił formułę mokrego kolodionu i wykonał pierwsze fotografie w tej technice. Skład odczynników chemicznych, przebieg procesu został udostępniony do powszechnego stosowania.
Metoda polegała na naświetleniu szklanej lub czernionej metalowej płytki (ferrotypia), oblanej wcześniej roztworem kolodionu fotograficznego i uczulonej w roztworze azotanu srebra, następnie wywołanej i utrwalonej. Cechą, ale i niedogodnością procesu, jest konieczność wykonywania czynności niezwłocznie, jedna po drugiej. Płyta powinna pozostawać cały czas w stanie mokrym, bowiem wysychająca traci światłoczułość.
Cechą charakterystyczną fotografii na szkle bezbarwnym, jest obraz będący zarówno negatywem, jak i pozytywem. Powstanie negatywu szklanego umożliwiało wielokrotne kopiowanie obrazu. Pozytyw na szkle uzyskuje się przez zamalowanie na czarno odwrotnej strony lub umieszczenie na czarnym tle. Obraz powstaje w odbiciu lustrzanym i tak jest prezentowany. Współcześnie, zakres dostępnych materiałów jest znacznie większy i jako płytę fotograficzną można stosować czarne szkło, pleksi, anodyzowaną płytę aluminiową. Fotografie na materiałach nieprzeźroczystych, noszące nazwę ambrotypów, są jedynymi, niepowtarzalnymi i unikalnymi egzemplarzami.

Mirosław Miranowicz
Urodzony, mieszkający i pracujący w Jaworznie, od lat zajmuje się fotografią amatorsko. Członek Szkoły Widzenia w Jaworznie założonej i prowadzonej przez dr Jakuba Byrczka oraz członek Klubu Miłośników Fotografii przy MOKSiR w Chełmku.
Współtwórca albumu fotograficznego Jaworzno - Miasto w fotografii "Szkoły Widzenia".
Prace znajdują się w zbiorach Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jaworznie, MCKiS w Jaworznie oraz w zbiorach kolekcjonerów indywidualnych.
Od kilku lat z pasją zgłębia tajniki fotografii w historycznych technikach szlachetnych. Szuka odpowiedzi jak stare techniki mogą pomagać w przekazywaniu treści dzisiaj. Najnowsze prace w technice mokrej płyty kolodionowej to kilka różnych, ciągle otwartych cykli oraz pojedyncze fotografie.
Cechą łączną dla poszczególnych fotografii, składających się na pierwszy cykl, jest brak widocznego związku z tematem - raz jest nim słowo, dwa słowa, innym razem pojęcie lub zbiór określeń. To próba wciągnięcia widza w odgadnięcie tematu fotografii. Kolejne cykle to ogród, bukiety, lampy i fotografie pojedyncze.

Portfolio:
www.behance.net/MirekM
Profil na Facebooku - Mirosław Miranowicz

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz