Wstęp Wolny
Program:
Johann Sebastian Bach (1685 - 1750) |
Wielka Msza h-moll BWV 232 Kyrie Gloria Credo Sanctus Benedictus Agnus Dei |
Polish Camerata
Orkiestra Kameralna POLISH CAMERATA
powstała z inicjatywy uznanego polskiego wiolonczelisty i pedagoga
prof. S. Firleja. Zespół składa się z muzyków Filharmonii im. A.
Rubinsteina w Łodzi, a także kadry dydaktycznej Akademii Muzycznej im.
G. i K. Bacewiczów w Łodzi. W swym repertuarze posiada utwory
instrumentalne kompozytorów od baroku do współczesności, uwzględniając
także wielkie formy oratoryjno-kantatowe, które to dzieła w latach
poprzednich z powodzeniem wykonywano we współpracy ze znakomitym
Zespołem Wokalnym all Antico. Z orkiestrą występowali tak znakomici
soliści jak E. Indijć, A. Fedorova, P. Pławner, K. Jakowicz, M.
Boberska, Cz. Gałka, P. Kusiewicz, a także znany aktor B. Wrocławski. W
roku 2010 w związku z jubileuszem 20.lecia powstania orkiestry, zespół
został uhonorowany medalem - Zasłużony dla Kultury Polskiej. Orkiestra
dokonała nagrań dla PWSFTiTv i TVN.
Marek Głowacki – dyrygent
Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi (fortepian) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie (dyrygentura symfoniczna).
Brał udział w Międzynarodowych Kursach Mistrzowskich prowadzonych przez
wybitnego kreatora muzyki oratoryjno-kantatowej prof. dr h.c. H.
Rillinga wraz z Międzynarodową Orkiestrą Akademii Bachowskich w latach
1993, 1996, 1998. Od roku 1999 ściśle współpracuje z Zespołem Wokalnym all’ Antico,
stąd też wzięły się kilkukrotne w ciągu każdego roku kreacje wykonawcze
wielkich dzieł muzyki oratoryjnej baroku i klasycyzmu. Współpracował z
takimi solistami jak: E. Indijć, M. Fedorova, Sz. Kończal, K. Jakowicz,
P. Pławner Ł. Błaszczyk, M. Boberska, U. Kryger, P. Kusiewicz, R.
Minkiewicz, Cz. Gałka, J. Frekstein, R. Tesarowicz, czy T. Chmielewski, a
także ze znakomitym aktorem B. Wrocławskim. Jest inicjatorem powstania
Stowarzyszenia Orkiestry Kameralnej Polish Camerata, dyrektorem
naczelnym i artystycznym orkiestry. W roku 2005 uzyskał tytuł doktora, a
w 2011 habilitował się w dziedzinie artystycznej – dyrygentura. Jest
profesorem UJK w Kielcach i dyrektorem festiwalu Dni muzyki w Ostrowcu Świętokrzyskim. Został wyróżniony Odznaką Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi. Honorowy członek Towarzystwa Muzycznego im. K. Nicze w Pabianicach.
Zespół Wokalny all’ Antico
Zespół Wokalny all’ Antico
powstał w 1987 roku. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki wokalnej
renesansu i baroku nie stroniąc także od wielkich form oratoryjnych
– stąd też na swym koncie zanotowali kreacje dzieł J. S. Bacha, J. F.
Haendla, W. A. Mozarta czy J. Haydna. Na prestiżowych konkursach
międzynarodowych zespół uzyskał nagrody: I nagroda na Międzynarodowym
Konkursie Chóralnym w Horbach w Niemczech (1992); II nagroda na
Międzynarodowym Konkursie Zespołów Wokalnych w Claveland w Wielkiej
Brytanii (1990) oraz nagrody specjalne na Międzynarodowych Konkursach
Wokalnych w Międzyzdrojach (1988) i Legnicy Cantat (1990).
Marta Boberska – sopran
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię
Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie. Podczas studiów była stypendystką
Ministra Kultury i Sztuki oraz Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy.
Od 1994 roku jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. W repertuarze
tego teatru posiada ponad 30 partii operowych, w operach W. A. Mozarta.
G. Rossiniego, J. F. Haendla, C. Monteverdiego, H. Purcella oraz wiele
partii oratoryjnych. Poza działalnością w macierzystym teatrze
współpracowała również m. in. z Operą Narodową, Narodową Operą Łotewską w
Rydze, Opera Nova w Bydgoszczy, Operą Krakowską. W sezonie 1998/99
brała udział w produkcji Czarodziejskiego fletu W. A. Mozarta (Królowa Nocy)
pod dyrekcją J. C. Malgoira, wykonując tę partię w teatrze Champs
Elysee w Paryżu. W Teatrze Powszechnym w Warszawie partnerowała K.
Jandzie w sztuce Maria Callas – Lekcja śpiewu. W swoim dorobku
posiada również nominacje do nagród muzycznych: Paszport Polityki – lata
2000, 2001 i 2002. Nagrody Fryderyka 1999, 2000, 2001, 2002 i 2005. W
2009 roku otrzymała Fryderyka za płytę z mszami S. Moniuszki.
Urszula Kryger – mezzosopran
Jest absolwentką klasy fortepianu (1988)
i śpiewu solowego (1992) Akademii Muzycznej w Łodzi. Studia wokalne
kontynuowała następnie pod kierunkiem Andrzeja Orłowicza w Kopenhadze.
Do jej największych sukcesów należą zwycięstwa VI Międzynarodowym
Konkursie Wokalnym im. J. Brahmsa w Hamburgu (1994) oraz na 43
Międzynarodowym Konkursie Muzycznym ARD w Monachium (1994). Odtąd jej
karierze towarzyszy niesłabnące zainteresowanie melomanów i krytyki. W
1995 roku wystąpiła w La Scali z recitalem pieśni F. Chopina. Rok
później z wielkim sukcesem debiutowała na scenie Semper Oper w Dreźnie w
operze Kopciuszek G. Rossiniego w partii Angeliny. Publiczność
polska i wielu krajów świata ma okazję często podziwiać jej kreacje w
dziełach oratoryjnych wykonywanych pod batutą tak znakomitych mistrzów,
jak: J. Krenz, J. Semkow, R. Frühbeck de Burgos, Sir C. Davis. Dokonała
nagrań dla rozgłośni radiowych w Polsce, Francji, Niemczech i
Szwajcarii oraz płytowych dla Decca, Hyperion, CPO, DUX. Jej nagrania
zostały trzykrotnie nagrodzone nagrodami Fryderyków w 2001, 2002 i 2004
roku. W styczniu 2006 artystka została wyróżniona nagrodą Fundacji im.
K. Szymanowskiego za przemyślane i wysoce artystyczne interpretacje
pieśni tego kompozytora.
Sylwester Smulczyński – tenor
Urodził się w Kielcach w 1982 roku. W
2006 roku ukończył studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii
Muzycznej w Łodzi w klasie prof. P. Micińskiego, uzyskując dyplom z
wyróżnieniem. Brał udział w międzynarodowym projekcie Opera Island w Norwegii jako Gaston w Traviacie
G. Verdiego. Warsztat wokalny doskonalił również na kursie
interpretacji muzyki barokowej prowadzonym przez P. Esswooda.
Uczestniczył w licznych festiwalach muzycznych, między innymi: Sądeckim
Festiwalu Muzycznym Jubilaei Cantus, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Wokalnej Viva il canto, Międzynarodowym Festiwalu Chopin w barwach jesieni.
Od 2006 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej. W swym
repertuarze posiada między innymi partie operowe w dziełach W. A.
Mozarta, G. Rossiniego, G. Donizettiego, G. Verdiego, K. Kurpińskiego. Z
powodzeniem wykonuje również muzykę oratoryjno-kantatową J. S. Bacha,
J. F. Haendla, J. Haydna, W. A. Mozarta.
Czesław Gałka – bas
Ukończył studia wokalne pod kierunkiem
prof. S. Marciniak-Gowarzewskiej w Akademii Muzycznej w Katowicach w
roku 1984. Jest laureatem wyróżnień i nagród ogólnopolskich konkursów
wokalnych. Zdobył m.in. I miejsce na Konkursie im. J. Kiepury w Krynicy
(1983) oraz II miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Wokalistyki Operowej w
Bytomiu (1984). W 1981 r. brał udział w Festiwalu Feste Medicee we
Florencji i ukończył kurs interpretacji muzyki oratoryjnej w klasie
prof. Pekka Saalomy w Bayreuth, a w 1982 r. kurs wokalny w klasie prof.
Pawła Lisicjana w Weimarze. W tym samym roku zadebiutował w partii
Zbigniewa w Strasznym dworze S. Moniuszki na scenie Państwowej Opery
Śląskiej w Bytomiu, której był solistą w latach 1983-1985. Od
października 1985 r. jest solistą Opery Narodowej w Warszawie. Dokonał
nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji (pieśni S. Moniuszki, M.
Karłowicza, R. Schumanna i F. Schuberta. Występuje także na estradach
polskich filharmonii, wykonując partie basowe repertuaru muzyki
oratoryjnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz